W dniu dzisiejszym, czyli 15 marca 2020 roku nasza organizacja związkowa ZZPP wystąpiła do gen. insp. dra Jarosława SZYMCZYKA z zapytaniem czy w związku z zagrożeniem epidemiologicznym związanym z koronawirusem są może jakieś ustalenia lub propozycje odnośnie możliwości wysłania pracowników Policji do pracy zdalnej, może wprowadzenia krótszego czasu pracy lub pracy zmianowej, która miałaby na celu zmniejszenie ilości osób przebywających o tej samej porze, w jednym pomieszczeniu.
W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, iż Pan Generał przekazał przełożonym polecenia dotyczące możliwości pracy zdalnej pracowników Policji, jeżeli tylko występują takie możliwości nie zakłócające prawidłowego funkcjonowania jednostek/komórek organizacyjnych Policji.
W związku z powyższym informujemy, że pracownik ma możliwość wykonywania pracy w formie pracy zdalnej na wniosek złożony w formie elektronicznej lub papierowej.
Co do zasady pracodawca, jeśli ma taką możliwość, powinien zaakceptować wniosek pracownika o pracę zdalną. Może jednak odmówić, gdy nie ma obiektywnych możliwości świadczenia pracy w ten sposób, bądź też taka forma pracy będzie miała negatywny wpływ na działalność pracodawcy.
Sam wniosek o telepracę ze strony pracownika nie został precyzyjnie określony. Czysto teoretycznie więc mógłby się ograniczać do stwierdzenia, iż pracownik pragnie wykonywać pracę w takiej formie i wnosi o stworzenie mu takiej możliwości. Wskazanym jednak by było wskazanie uzasadnienia, jak i określenie ram czasowych jej wykonywania.
Prosimy więc o rozważne podejście do sprawy i składanie wniosków o pracę zdalną do swoich przełożonych właściwych w sprawach osobowych, którzy zgodnie z art. 3 obowiązującej od kilku dni „specustawy” o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, może polecić pracownikowi wykonywanie pracy poza miejscem jej stałego wykonywania.
Podkreślamy jednak, że decyzja o pracy zdalnej jest arbitralnym uprawnieniem każdego pracodawcy i co ciekawe, nie musi on zachowywać żadnej szczególnej formy, by zlecić pracownikowi pracę w domu – wystarczy ustne polecenie albo wiadomość e-mail od przełożonego.
Pracodawca może skierować do domu dowolną ilość razy, odwoływać pracowników z takiej kwarantanny i postanawiać o pracy zdalnej ponownie, a także skrócić oraz wydłużyć jej okres. Taki stan rzeczy będzie możliwy aż do 4 września br. – właśnie wtedy upływa przewidziany w ww. ustawie okres 180 dni jej obowiązywania.
W przypadku, gdyby ktokolwiek z pracowników posiadał jakieś pomysły dotyczące innych sposobów na modernizację pracy pracowników Policji w tych trudnych czasach zagrożenia na zachorowanie na koronowirusa prosimy o kontakt z naszą organizacją związkową. Deklarujemy przekazanie rozsądnych pomysłów do kierownictwa polskiej Policji, bo dobro i zdrowie pracowników Policji jest celem nadrzędnym naszego Związku.